//
Moldova, Monumente, Patrimoniu Cultural

Ce facem cu monumentele sovietice?

Sinceră să fiu, subiectele legate de mai vechea sau mai nouaLazar Dubinovschi Monumente Sovietice Moldova noastră moştenire sovietică m-au cam plictisit. Literaturizarea, din perspectivă critică, a epocii comuniste, regizarea în aceeaşi cheie a diferitor filme şi spectacole de teatru etc. – deşi toate acestea sunt absolut necesare – o asemenea temă, am uneori impresia, se exploatează mai mult din motivul că e încă „la modă” şi nu din chemarea sau dorinţa de a reabilita un timp confiscat de istoria scrisă în cabinetele Comitetului Central. Zic asta pentru că nu se simte (e o părere personală) în aceste lucrări durerea şi drama care au zguduit şi au nenorocit atâtea generaţii de oameni trecute prin sita ideologiei totalitare. Cu alte cuvinte, literatura încă nu depăşeşte ca forţă de sugestie realităţile acelei triste epoci.

Adevărul e că poţi neglija noile creaţii inspirate de epoca sovietică în cazul în care nu sunt pe gustul tău. Nu poţi trece însă indiferent, dacă ai fost atins de morbul comunismului, fie şi pe-o durată scurtă de timp, pe lângă grandioasele obeliscuri sovietice. Aceste imense construcţii monumentale, care se înalţă în Chişinău, Bălţi, Ungheni…, în centrele raionale şi în localităţile rurale, drept în inima lor, sunt încă o mărturie falnică şi palpitantă a zilei de ieri. Mai păstrând încă pe soclurile lor inscripţiile cu alfabet rusesc, gata mereu de atac, acestea îţi insuflă mai curând teamă şi tristeţe, sau ceva asemănător cu furia, decât sentimente înălţătoare, precum mult cântata iubire de patrie.

De aceea aproape că aş fi de acord cu cei care au readus recent în discuţie problema demontării monumentelor sovietice şi reamplasării lor într-un loc comun, în scopul creării unui muzeu specializat în aer liber, după modelul unguresc sau lituanian. Prea mult ne-au urmărit privirile neînduplecate ale acestor statui înarmate cu baionete – îmi aduc aminte cum în ziua de 9 mai trebuia să le străjuim ore întregi, cu mâna dusă la chipiu – pentru a le considera azi „nevinovate” opere de artă.

Am urmărit (şi mai urmăresc) cu atenţie dezbaterile referitoare la acest subiect în presă, pe bloguri şi pe aiurea, care s-au încins odată cu rebotezarea unei părţi din Bulevardul Renaşterii cu numele poetului de la Pererâta. Tot atunci a şi fost pusă sub semnul întrebării prezenţa în acel spaţiu redefinit a Monumentului „Eroilor comsomolului leninist”.

Polemicile s-au împărţit nu doar între denigratorii şi nostalgicii comunismului. Printre cei care se pronunţă împotriva distrugerii sau demontării monumentelor sovietice sunt şi voci distincte, care, pe de o parte, condamnă atrocităţile regimului comunist, pe de altă parte însă, se ridică în apărarea sculpturilor respective, invocând în favoarea acestui argument cel puţin două motive: 1) pentru că monumentele comuniste reprezintă o parte din istoria noastră, aşa cum este ea; 2) pentru că acestea, dincolo de haina politică cu care au fost înveşmântate, sunt incontestabile opere de artă.

Amintim că o parte din cele mai impozante lucrări monumentale care poartă însemnele perioadei înfloritoare a socialismului (printre care ansamblul monumental amintit de pe Bulevardul Grigore Vieru, Monumentul „Eliberarea” din faţa Academiei de Ştiinţe, Monumentul lui Grigori Kotovski din faţa Hotelului „Cosmos”, realizat în colaborare cu mai mulţi artişti plastici) aparţin sculptorului Lazăr Dubinovschi (1910-1982), discipolul lui Dimitrie Paciurea, Oscar Han şi Bourdelle, considerat unul dintre cei mai talentaţi artişti plastici pe care i-a dat Basarabia. Pornind anume de la valenţele artistice ale acestor lucrări, istoricul de artă Vladimir Bulat îndeamnă autorităţile locale, printr-o scrisoare deschisă (textul integral al scrisorii îl puteţi găsi la adresa

http://ochiuldeveghe.over-blog.com), să lase intacte monumentele care alcătuiesc opera redutabilului artist, cinstindu-i astfel memoria şi creaţia.

Lazar Dubinovschi Monumente Sovietice MoldovaOpiniile pe acest subiect par a fi inepui zabile şi, de oricare parte te-ai situa, rişti să fii crunt amendat pentru părtinire. Fie că tolerezi regimul totalitar, fie că eşti insensibil faţă de marile (sale) valori artistice.

Ce facem totuşi cu moralitatea noastră? E potrivit să arătăm în continuare o maximă capacitate de toleranţă, fără a lua nicio atitudine faţă de simbolurile comuniste care ne-au împânzit oraşul, luând locul zecilor şi sutelor de monumente interbelice de o valoare inestimabilă, distruse şi vandalizate?

Iar în cazul în care se hotărăşte ca toate statuile cu emblemă sovietică să fie, fără menajamente, demontate, ce punem atunci în loc? „Mândra capitală” care ni se înfăţişează astăzi – se observă de la prima vedere – nu se poate lăuda cu prea multe obiective turistice la care să se înghesuie lumea, şi dacă le mai scoatem din circuit şi pe cele de sorginte sovietică, urbea noastră ar putea părea şi mai pustiită. E adevărat că tot sovieticii au avut grijă s-o „cureţe” de orice vestigiu istoric de până la venirea lor, iar campania de reabilitare a Chişinăului de altă dată, susţinută prin diverse proiecte, e încă la nivel de intenţie, căci până la restabilirea celor peste 200 de monumente de arhitectură, lăsate uitării, mai e cale lungă, fiind necesare eforturi intelectuale şi financiare colosale.

Costisitoare poate fi şi crearea unui parc muzeal în care să încapă şi să se păstreze toate monumentele Moldovei sovietice. Mă tem că la noi nu există atâta spirit întreprinzător, ca în Lituania, de exemplu, unde un prosper om de afaceri a luat în arendă, pe un termen de vreo 20 de ani, 50 de hectare de teren mlăştinos, creând pe acel loc un ditamai muzeu al monumentelor comuniste „autohtone”. (Culmea paradoxului: în plin avânt al capitalismului să scoţi profit de pe urma rămăşiţelor comunismului!)

Dar, iată că avem deja şi la noi o iniţiativă de acest gen. Mare mi-a fost mirarea când am citit în presă că Agenţia Moldova TUR organizează, pentru străinii care ne vizitează republica şi care vor să se întoarcă în timp, mai exact în URSS, „escapade” turistice în controversata zonă a Transnistriei. Adevărat că pentru această plăcere trebuie să plăteşti vreo 500-600 de lei, preţul pentru două persoane. Şi fiindcă acolo se mai păstrează cu sfinţenie secera şi ciocanul, mă gândeam că poate le dăruim autorităţilor din „ţara minunilor” de peste Nistru zăcămintele noastre de comunism, ca să aibă toate comorile la îndemână. Bineînţeles, zic acest lucru cu titlu de glumă, amintindu-mi în acest context de ideea ministrului ucrainean al culturii care voia să adune toate monumentele sovietice din ţara sa pe pământul iradiat al Cernobâlului. Cu siguranţă, teritoriul de dincolo de Nistru are nevoie azi de un asiduu proces de decomunizare, şi nu de încurajarea regimului torţionar de acolo prin acţiuni de ordinul derizoriului şi al amuzamentului.

Pentru a rezolva însă cât de cât dilema monumentelor sovietice din Chişinău, putem da curs unei alte idei. Nu cere prea mulţi bani şi este uşor de realizat. Cred că ar fi oportună instalarea, lângă fiecare dintre aceste monumente, a unor tăbliţe sau panouri care să conţină un scurt istoric (de dorit în limbile română şi engleză) despre obiectivul respectiv. Când, în ce condiţii a fost amplasat, ce alte monumente s-au mai aflat în acel loc, ce reprezentau ele, de ce au fost demolate, a cui a fost iniţiativa şi aşa mai departe. Nu ar fi, bănuiesc, o dificultate să se găsească şi un grup de specialişti care să se ocupe, în cel mai responsabil mod, de acest lucru.

Pe termen scurt, aceasta cred că e una dintre posibilele soluţii conciliatoare. În perspectivă însă se cere o implicare serioasă în ceea ce priveşte renovarea aspectului arhitectural al oraşului. Ar putea fi gândite şi realizate noi ansambluri sculpturale, nu neapărat cu tematică politică sau istorică, ci având pur şi simplu menirea să înfrumuseţeze oraşul. (Mi-ar plăcea, de exemplu, să văd înălţându-se în centrul Chişinăului o statuie a creatorului anonim.) Doar nu putem miza tot timpul pe nostalgia oamenilor pentru defuncta URSS, nici pe curiozitatea occidentalilor pentru trecutul nostru (prezent) sovietic.

Cea mai inestetică, sub aspect arhitectural, mi se pare Casa Guvernului, care, din câte am auzit, a fost construită de sovietici pe ruinele uneia dintre cele mai frumoase clădiri ale Chişinăului interbelic. Aş vrea să văd cel puţin o machetă a vechiului oraş, amplasată undeva prin apropiere, ca o mică recompensă pentru marile noastre pierderi.

Ar fi firesc să se cinstească nu doar memoria artiştilor sovietici, dar şi a celor care au creat necondiţionat opere de artă cu mult înaintea lor, şi despre care ştim atât de puţin!

Câţi dintre noi ar putea demonstra o cunoaştere detaliată a Chişinăului, cu întreaga şi întortocheata lui istorie, aşa cum o fac majoritatea intelectualilor de dincolo de Prut de fiecare dată când vizităm marile oraşe româneşti?

Liliana Armaşu, Contrafort

Despre Ghenadie Sontu

www.ghenadiesontu.com

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

RSS Timpul – Ştiri din Moldova

RSS Ghenadie Sontu Fine Art

  • Подготовка к вступительным экзаменам и поступление в школу искусств Реут в Хайфе
    Это был тяжелый год для всех, как для нашей студии рисования, так и для наших учеников. Дважды нас закрывали из-за ограничений эпидемии. Но мы продолжали интенсивно заниматься в офлайн и онлайн режиме подготовкой к вступительным экзаменам в школы искусств.За время подготовки было проделано много хороших работ. Ученики выросли профессионально и, в результате, […]
    Ghenadie Sontu
  • Курс Живописи - "Голландский натюрморт" в Хайфе
    С 8 июня в Студии рисования Геннадия Шонцу в классе масляной живописи начинается курс “Голландский натюрморт”. Эдвард Ладелл На этом курсе вы:Узнаете методы и приёмы работы над живописным полотном старых голландских мастеров;Узнаете о методах лессировки в масляной живописи. Попробуете использовать на практике технику многослойной живописи;Узнаете, как художн […]
    Ghenadie Sontu
  • Какие клеи использует реставратор?
    При реставрации применяют в основном традиционные натуральные клеи животного происхождения - глютиновые. В зависимости от исходного сырья эти клеи разделяют на костные, мездровые, рыбьи.Осетровый клей Самый прозрачный, самый крепкий, самый очищенный, самый клейкий, самый незаметный, конечно, самый натуральный….и, еще много-много эпитетов заслуживает осетровы […]
    Ghenadie Sontu
  • Библиотека реставратора: книги, необходимые и полезные в работе реставратора
    Художник-реставратор – это специалист, который занимается восстановлением и сохранением произведений искусства и памятников истории. Многие замечательные произведения живописи демонстрируются в выставочных залах музеев благодаря искусству художника-реставратора. В функции реставратора входит не только восстановление почти погибших картин, но и умелое и береж […]
    Ghenadie Sontu
  • Как научиться рисовать? Развитие наблюдательности как основы рисования.
    Нередко среди начинающих рисовать можно встретить категорию людей, которые считают, что весь секрет успеха зависит от какой-то простой формулы, рецепта. Если познакомиться с этим рецептом, то овладеть рисунком можно довольно быстро. Однако рисунок требует со стороны рисующего большого сосредоточения, внимания, а также большой любви к искусству.Безусловно, су […]
    Ghenadie Sontu
  • Рисунок деталей головы. Учимся правильно рисовать уши человека карандашом поэтапно.
    Уши человека, наряду с другими частями головы и лица, чрезвычайно разнообразны по форме, размеру и характеру. Несмотря на их многообразие, строение уха у разных людей имеет единую для всех структуру, что необходимо учитывать при построении изображения. Структурная основа ушной раковины состоит из сложных изогнутых форм. Внутри раковины находится хрящевая осн […]
    Ghenadie Sontu
  • Рисунок деталей головы. Учимся правильно рисовать губы человека карандашом поэтапно.
    Губы являются выразительной деталью лица наряду с глазами. Для их изучения и изображения необходимо знать закономерности строения формы губ, а также правила их рисования. Формы губ, как и остальные детали головы человека, имеют свои характерные признаки и зависят от индивидуальных особенностей, национальной и расовой принадлежности. Но при всём разнообразии […]
    Ghenadie Sontu
  • Рисунок деталей головы. Kак нарисовать глаза человека?
    При рисовании глаза необходимо знать основные закономерности его строения. Глаз имеет шарообразную форму и располагается в глазничной впадине. На передней поверхности глазного яблока находится выпуклая роговица, которая изменяет характер изгиба формы верхнего века. Изгиб верхнего века, в зависимости от перемещения роговицы, видоизменяется. (рис.7,а,б).Изобра […]
    Ghenadie Sontu
  • Рисунок деталей головы. Kак нарисовать нос человека?
    Сложность изображения головы человека обусловлена наличием главных частей лица - глаз, носа, уха и губ. Начинающие художники, не представляя всей сложности их изображения, с и непродуманной лёгкостью приступают к рисованию общей формы головы человека. Между тем, именно из-за такого подхода к рисунку головы и начинаются всевозможные осложнения в работе, требу […]
    Ghenadie Sontu
  • Как правильно проклеить холст? Как грунтовать холст?
    После того, как холст был хорошо натянут, его следует проклеить. Как загрунтовать холст самостоятельно?Работы начинают проводить после того, как полотно закреплено на подрамнике. Если это одна из ваших первых проб, стоит выбрать плотный материал без узелков и других дефектов. Сделать покрытие на таком холсте будет значительно проще.Как подготовить поверхност […]
    Ghenadie Sontu

GHENADIE SONTU FINE ART

%d blogeri au apreciat: