//
Cultura, Legislatie, Moldova, Patrimoniu Cultural

"Haos" urbanistic în centrul Chișinăului

Planul Urbanistic al ChisinauluiHAOS Planul General de dezvoltare al Capitalei este ignorat chiar şi de arhitectul-şef al municipiului. Partea istorică a oraşului este sluţită de blocuri înalte şi de vitrinele magazinelor care mai de care mai colorate.

Printre blocurile înalte ridicate în zona istorică a Chişinăului abia de pot fi observate casele construite cu sute de ani în urmă, multe din ele având valoare de monument de arhitectură.

„În centrul Chişinăului avem clădiri de toate culorile curcubeului: galbene, roze, verzi…, cu geamuri termopan, cu acoperiş din ţiglă metalică. Acestea însă nu corespund Planului Urbanistic General elaborat cu câţiva ani în urmă”, a declarat primarul Dorin Chirtoacă, nemulţumit de degradarea părţii istorice a oraşului.

Primarul este revoltat de faptul că, mulţi ani la rând, Direcţia arhitectură a eliberat certificate de urbanism fără a ţine cont de anumite rigori la construcţia edificiilor noi. Astfel, într-un timp-record, în centru au apărut ca ciupercile după ploaie blocuri înalte, de toate culorile, în contrast cu edificiile cu valoare istorică.

Vladimir Modârcă, arhitect-şef al oraşului, are o explicaţie pentru această situaţie. „Arhitectura este o artă şi fiecare autor o înţelege diferit. Chiar dacă e zonă istorică, nu înseamnă că aici trebuie să fie doar clădiri de o singură culoare sau toate să aibă aceeaşi înălţime”, a fost replica lui Vladimir Modârcă la observaţia primarului privind aspectul oraşului.

16 MILIOANE DE LEI ŢINUTE ÎN SERTAR

În Planul Urbanistic General al oraşului Chişinău, elaborat în 2007, există un regulament în care sunt stipulate restricţii la construcţia imobilelor în partea istorică a oraşului. În acest plan este indicat în detalii unde şi ce clădiri pot fi construite, cât de înalte să fie, chiar şi ce culoare să aibă. Dar niciodată nimeni n-a ţinut cont de rigori.

„Planul Urbanistic General a fost elaborat timp de patru ani şi s-au cheltuit 16 milioane de lei. Însă autorităţile municipale au uitat imediat de el”, spune Mihai Roşcovan, director Business Consulting Institute, care a elaborat documentul.

„Atunci s-a discutat foarte mult despre partea veche a Chişinăului. Experţii independenţi doreau să păstreze stilul istoric al acestei zone, dar conducerea de atunci a primăriei vroia cu orice preţ să o distrugă”, a adăugat Roşcovan. Planul a fost elaborat în perioada în care interimatul la Primăria Capitalei a fost deţinut de Vasile Ursu şi, mai apoi, de comunistul Veaceslav Iordan.

În acea perioadă se vindeau masiv loturi în centrul Capitalei, unde astăzi sunt înălţate blocuri.

Ghenadie Ivaşcenco, manager de proiect PNUD, a declarat că după ce a fost elaborat Planul General, urma să fie elaborat un document în detalii, inclusiv pentru centrul Capitalei. „Pentru aceasta a fost selectată întreprinderea municipală «Chişinău-Proiect». Finanţarea a fost făcută, dar lucrarea încă nu a fost prezentată, deşi termenul-limită a expirat”, a spus Ghenadie Ivaşcenco.

Specialistul susţine că multe construcţii noi din oraş se fac cu mari devieri de la planul urbanistic aprobat de primărie. „Există nenumărate cazuri când Direcţia Arhitectură aprobă un proiect, dar mai apoi proprietarul construieşte altceva”, a zis Ivaşcenco. Uneori, primăria decide să dea în judecată persoana care a încălcat legea. Dar, de fiecare dată pierde procesul.

După ce a cheltuit milioane de lei pentru elaborarea diferitor strategii de dezvoltare a oraşului care, mai târziu, nu au fost luate în calcul, acum autorităţile municipale lucrează la elaborarea unui alt document: Planul pentru zona Centru a Capitalei.
„Nu arată bine când o clădire este mai înaltă, alta mai joasă, una e nouă, alta e veche. E prea mare contrastul.” – Ludmila Varvarici, casnică

„Mie îmi plac clădirile noi. Casele vechi, neîngrijite, chiar dacă au valoare arhitecturală, arată urât.” – Constantin Popa, muncitor

„Pe mine nu mă interesează cum arată clădirile din Chişinău. Important este ca înăuntru să fie condiţii bune de trai.” – Ion Vasilov, student
DEZARMAŢI DE LEGE

Toate clădirile din centrul Capitalei au fost examinate recent. Specialiştii au consemnat înălţimea acestora, culoarea, gradul de uzură, importanţa arhitectural-istorică. În baza informaţiilor adunate va fi elaborat Planul urbanistic zonal Centru. Apoi, Primăria va cere Guvernului adoptarea unei legi prin care să fie stabilite restricţii la construcţiia edificiilor noi în această zonă.
PIATRA NEAMȚ, UN ORAȘ EXEMPLU

Edilii Capitalei ar avea ce învăţa de la colegii lor din Piatra Neamţ, România. Acesta este considerat unul din cele mai frumoase oraşe din România, fiind numit şi „Perla Moldovei”.

Chiar dacă în Piatra Neamţ a fost dezvoltată infrastructura, au fost construite edificii noi, între trecut şi modern există o mare armonie. Sunt străzi mici, dar nu aglomerate, clădiri cochete.

În Piatra Neamţ au ce vedea atât iubitorii de istorie, cât şi cei cărora le plac locurile moderne. Iarna, acest oraş are un farmec aparte, fiind considerat un adevărat paradis al pasionaţilor sporturilor de iarnă.

Natalia Hadârcă,  Adevarul .ro

About Ghenadie Sontu

Ghenadie Sontu is the Founder and President of ARS DOR Association, a center for art and professional development in Moldova, which focuses on the development and promotion of Moldova’s cultural sector. Currently Ghenadie is the Chairman of the Advisory Committee at Eastern Partnership Culture Programme funded by the European Union. He is a Fellow of DeVos Institute of Arts Management, at Kennedy Center in Washington D.C., USA, and the expert of the Republic of Moldova at the Compendium-Cultural Policies and Trends in Europe Programme of Council of Europe. Previously, he worked for the Ministry of Culture of the Republic of Moldova as the Deputy-Director at the Agency for Inspection and Restoration of Monuments. Additionally, Ghenadie serves as a consultant in the frames of the project “Troika Moldova” developed through the European Neighborhood Programme, Arts & Culture Programme of the Open Society Institute – Budapest, the Soros Foundation Moldova and European Cultural Foundation. He served as the President of the Youth Parliament of Moldova and launched the International Art Project Eurointegration through Art. He has received a fellowship for trainers in cultural policy. Ghenadie graduated from a three-year programme of the European Cultural Foundation and Soros Foundation entitled Consolidation of Cultural Sector of Moldova and holds degrees from the Academy of Fine Arts and the Laboratory of Philosophy, Anthropology, and Culturology of the Invisible College of Moldova. www.arsdor.org www.ghenadiesontu.com

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

AIRMC

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 229 de urmăritori

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 229 de urmăritori

%d blogeri au apreciat asta: