//
Legislatie, Moldova, Monumente, Patrimoniu Cultural, Politici Culturale

Suntem marginalizaţi, pentru că nu putem tolera corupţia

Ion_StefanitaImportanţa conservării centrului istoric al Chişinăului revine în atenţia publică, după ce, marţi, pe clădirea Primăriei şi pe cea a Bibliotecii „B. P. Hasdeu” din Chişinău au fost instalate plăcuţe care amintesc că acestea sunt monumente protejate. Prin această decizie, autorităţile locale încearcă să împiedice demolările din capitală… Nu ştim ce putere fermecătoare în lupta cu corupţia din RM vor avea plăcuţele, căci, în fond, situaţia rămâne aceeaşi. Despre aceasta, dar şi despre ce ne aşteaptă pe viitor, dacă demolările vor continua, am discutat cu Ion Ştefăniţă, directorul Agenţiei de inspectare şi restaurare a monumentelor (AIRM) din cadrul Ministerului Culturii.

– Dle Ştefăniţă, la finele lui 2010, AIRM a publicat raportul preliminar privind starea monumentelor de importanţă naţională din RM. De ce acest lucru nu s-a făcut mai devreme?

– AIRM a fost creată printr-o hotărâre de Guvern pe 25 septembrie 2006, dar nu avea nici regulament, nici program de activitate. Ministerul Culturii (MC) i-a aprobat regulamentul tocmai în februarie 2009. Adică, timp de trei ani, angajaţii Agenţiei nu făceau altceva decât să-şi ridice salariile. Situaţia s-a schimbat din noiembrie 2009, când am fost numit director al agenţiei. Nu mă laud, la aceasta a contribuit şi schimbarea situaţiei în ţară. Am publicat regulamentul în „Monitorul Oficial”, am fixat un plan de acţiuni până în 2013 şi am decis să acţionăm după principiul „Obiectiv fixat – obiectiv realizat”. Am insistat să fie publicat şi Registrul naţional al monumentelor – o restanţă din 1993. Apoi am inspectat centrul istoric al Chişinăului (187 de cartiere cu 977 de clădiri incluse în Registru), pentru a constata tabloul trist pe care îl avem astăzi: intervenţii neautorizate, mansardări pe edificii monumentale, intervenţii asupra faţadelor sau, mai grav, demolări. Rezultatele au fost publicate în „Cartea Neagră a Patrimoniului Cultural al mun. Chişinău”. La nivel naţional, situaţia e mult mai sumbră. Avem biserici de lemn sau conace boiereşti care se ruinează din cauza indiferenţei şi a lipsei de bani.

– De ce a fost creată Agenţia, dacă nu se ocupa cu nimic?

– Să vă răspundă cei cinci directori de până la mine. Ştiu că anumite bunuri ale Agenţiei au fost folosite în alte scopuri. Mă refer la autoturismul cu care fiul ex-ministrului Cozma călătorea în străinătate, despre care a scris TIMPUL.

– Cum se explică faptul că, odată cu schimbarea guvernării, au fost demolate trei clădiri-monument (str. P. Movilă 10A, B. Bodoni 51 şi Alecsandri 32), a avut loc o tentativă de demolare (str. P. Movilă 27) şi încă nu s-a stins scandalul cu edificiul din str. Mateevici 73?

– În anii 2006-2009, în Chişinău au avut loc 33 de demolări. Dacă acest ritm va continua, din centrul istoric al Chişinăului nu va rămâne nimic. Odată ce ne apropiem de UE, turiştii nu se vor mulţumi doar să ne guste vinurile, vor dori să vadă şi o casă veche, un monument, dar noi ce le vom arăta? Cât nu-i târziu, e strict necesar să investim în conservarea acestor edificii. Altminteri nu vom avea nimic autentic. În plus, există şi problema lipsei specialiştilor capabili de a stabili valoarea unui monument arhitectural. În instituţiile noastre responsabile activează… oameni iresponsabili. Şi nu-i deloc serios arhitectul-şef al Chişinăului atunci când spune că „toate demolările din oraş merg după plan”. Astfel de declaraţii îi încurajează pe demolatori.

– Apropo de arhitectul-şef, Vlad Modârcă. Tot el spunea că „nu orice clădire ce are o uşă şi două ferestre este monument”…

– În Italia, orice piatră care sugerează o perioadă istorică este păstrată. În Franţa, proprietarul unei clădiri insistă de 40 de ani ca aceasta să fie inclusă în Registrul de patrimoniu. La noi, dimpotrivă, toţi luptă ca să ne sărăcească registrul. Dl Modârcă are dreptate doar dacă se referă la edificiile din perimetrul Pieţei Centrale. Acolo, într-adevăr, există case care şi-au pierdut calitatea de monument.

– Dar are dreptate atunci când afirmă că nu avem un registru local al monumentelor?

– Vă asigur că avem un registru local valabil, creat prin decizia Consiliului municipal Chişinău (CMC) din 19 ianuarie 1995. În mai 2009 a fost o tentativă de a-l abroga, dar, la insistenţa societăţii civile, CMC l-a lăsat în vigoare. Ceea ce spune Modârcă sunt vorbe în vânt. Şi nu el decide totul în Chişinău. Am înţeles că se pregăteşte un plan privind elaborarea Registrului şi legilor de protecţie a patrimoniului de importanţă locală şi naţională din Chişinău. Sper că se urmăreşte un scop nobil şi nu ne vom trezi cu excluderea din Registru a anumitor edificii în interese meschine. La elaborarea noului registru trebuie să participe oameni competenţi de la Academie, Institutul de Istorie, Institutul Patrimoniului Cultural, în colaborare cu noi şi cu MC. Din păcate, noi suntem marginalizaţi…

– De ce se creează impresia că autorităţile locale nu colaborează, ci luptă cu cele centrale?

– Eu optez pentru colaborare, dar nu pot tolera corupţia din procesul de perfectare a autorizaţiilor de construcţie şi de demolare, care favorizează dispariţia de pe harta Chişinăului a edificiilor protejate. Colaborarea înseamnă mai întâi de toate stoparea demolărilor, identificarea proiectelor privind revitalizarea centrului istoric şi a fondurilor financiare pentru aceasta.

– Viceprimarul Grozavu susţine că, pentru restaurarea Morii Roşii, de pildă, sunt necesare sume enorme de bani, cu care se pot construi blocuri locative pentru o sută de familii.

– Moara Roşie trebuie păstrată neapărat şi Primăria trebuie să se gândească cum s-o pună în evidenţă, fiind un monument de importanţă naţională din arhitectura industrială de cândva. Noi nu putem finanţa respectivele lucrări, dar există o mulţime de proiecte internaţionale, de care putem beneficia doar dacă participăm la concurs ca şi cofinanţatori. În acest sens, propun crearea Fondului Naţional de Restaurare a Monumentelor, care ar permite cofinanţarea. Realmente, MC are rezervate pentru restaurări doar şase milioane de lei, deşi numai pentru Sala cu Orgă este nevoie de circa 21 mln. lei, iar pentru Casa Herţa – 39 mln. lei.

– Relataţi-ne şi vreun caz fericit. De ce să vorbim doar despre lucruri negre?

– V-aş povesti cu plăcere, dar avem un singur caz de restaurare reuşită. În Chişinău, doar Vila Mimi a fost reabilitată din surse europene, însă deja au apărut fisuri vizibile pe clădire. Şi la Casa Herţa cade tencuiala de pe faţadă…

– De ce dar visăm la finanţări pentru reabilitarea monumentelor dacă, odată obţinuţi banii, îi cheltuim prost?

– Aici este vorba înainte de toate de profesionalismul restauratorilor. Noi nu avem specialişti care să cunoască detaliile arhitecturale, să preţuiască importanţa clădirilor şi calitatea muncii. Agenţia a încheiat acorduri de colaborare cu centre de restaurare din Belgia şi România. Sper că vor lucra altfel.

– Respectă RM convenţiile internaţionale pe care le-a semnat în domeniul ocrotirii monumentelor istorice?

– În 2008, viceprimarul Grozavu a semnat, alături de alţi 19 primari ai oraşelor occidentale, Declaraţia de revitalizare a centrului istoric. Până la urmă şi evenimentul, şi documentul s-au transformat într-o simplă formalitate. Dacă acum se instalează plăcuţe, asta încă nu înseamnă că ele vor salva monumentele. Plăcuţele au un caracter informativ şi tare n-aş vrea să ajungem la ziua în care monumentele să fie demolate cu tot cu aceste plăcuţe.

– Vă mulţumim pentru interviu.

Ion Surdu, Timpul

Despre Ghenadie Sontu

www.ghenadiesontu.com

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

RSS Timpul – Ştiri din Moldova

RSS Ghenadie Sontu Fine Art

  • Подготовка к вступительным экзаменам и поступление в школу искусств Реут в Хайфе
    Это был тяжелый год для всех, как для нашей студии рисования, так и для наших учеников. Дважды нас закрывали из-за ограничений эпидемии. Но мы продолжали интенсивно заниматься в офлайн и онлайн режиме подготовкой к вступительным экзаменам в школы искусств.За время подготовки было проделано много хороших работ. Ученики выросли профессионально и, в результате, […]
    Ghenadie Sontu
  • Курс Живописи - "Голландский натюрморт" в Хайфе
    С 8 июня в Студии рисования Геннадия Шонцу в классе масляной живописи начинается курс “Голландский натюрморт”. Эдвард Ладелл На этом курсе вы:Узнаете методы и приёмы работы над живописным полотном старых голландских мастеров;Узнаете о методах лессировки в масляной живописи. Попробуете использовать на практике технику многослойной живописи;Узнаете, как художн […]
    Ghenadie Sontu
  • Какие клеи использует реставратор?
    При реставрации применяют в основном традиционные натуральные клеи животного происхождения - глютиновые. В зависимости от исходного сырья эти клеи разделяют на костные, мездровые, рыбьи.Осетровый клей Самый прозрачный, самый крепкий, самый очищенный, самый клейкий, самый незаметный, конечно, самый натуральный….и, еще много-много эпитетов заслуживает осетровы […]
    Ghenadie Sontu
  • Библиотека реставратора: книги, необходимые и полезные в работе реставратора
    Художник-реставратор – это специалист, который занимается восстановлением и сохранением произведений искусства и памятников истории. Многие замечательные произведения живописи демонстрируются в выставочных залах музеев благодаря искусству художника-реставратора. В функции реставратора входит не только восстановление почти погибших картин, но и умелое и береж […]
    Ghenadie Sontu
  • Как научиться рисовать? Развитие наблюдательности как основы рисования.
    Нередко среди начинающих рисовать можно встретить категорию людей, которые считают, что весь секрет успеха зависит от какой-то простой формулы, рецепта. Если познакомиться с этим рецептом, то овладеть рисунком можно довольно быстро. Однако рисунок требует со стороны рисующего большого сосредоточения, внимания, а также большой любви к искусству.Безусловно, су […]
    Ghenadie Sontu
  • Рисунок деталей головы. Учимся правильно рисовать уши человека карандашом поэтапно.
    Уши человека, наряду с другими частями головы и лица, чрезвычайно разнообразны по форме, размеру и характеру. Несмотря на их многообразие, строение уха у разных людей имеет единую для всех структуру, что необходимо учитывать при построении изображения. Структурная основа ушной раковины состоит из сложных изогнутых форм. Внутри раковины находится хрящевая осн […]
    Ghenadie Sontu
  • Рисунок деталей головы. Учимся правильно рисовать губы человека карандашом поэтапно.
    Губы являются выразительной деталью лица наряду с глазами. Для их изучения и изображения необходимо знать закономерности строения формы губ, а также правила их рисования. Формы губ, как и остальные детали головы человека, имеют свои характерные признаки и зависят от индивидуальных особенностей, национальной и расовой принадлежности. Но при всём разнообразии […]
    Ghenadie Sontu
  • Рисунок деталей головы. Kак нарисовать глаза человека?
    При рисовании глаза необходимо знать основные закономерности его строения. Глаз имеет шарообразную форму и располагается в глазничной впадине. На передней поверхности глазного яблока находится выпуклая роговица, которая изменяет характер изгиба формы верхнего века. Изгиб верхнего века, в зависимости от перемещения роговицы, видоизменяется. (рис.7,а,б).Изобра […]
    Ghenadie Sontu
  • Рисунок деталей головы. Kак нарисовать нос человека?
    Сложность изображения головы человека обусловлена наличием главных частей лица - глаз, носа, уха и губ. Начинающие художники, не представляя всей сложности их изображения, с и непродуманной лёгкостью приступают к рисованию общей формы головы человека. Между тем, именно из-за такого подхода к рисунку головы и начинаются всевозможные осложнения в работе, требу […]
    Ghenadie Sontu
  • Как правильно проклеить холст? Как грунтовать холст?
    После того, как холст был хорошо натянут, его следует проклеить. Как загрунтовать холст самостоятельно?Работы начинают проводить после того, как полотно закреплено на подрамнике. Если это одна из ваших первых проб, стоит выбрать плотный материал без узелков и других дефектов. Сделать покрытие на таком холсте будет значительно проще.Как подготовить поверхност […]
    Ghenadie Sontu

GHENADIE SONTU FINE ART

%d blogeri au apreciat: